Přišel jsem na to, že globální klimatická změna nefunguje globálně stejně.
Tohle je čokoláda Milka vyfotografovaná v Lidlu v Českých Budějovicích dne 17.10.2024.
a tohle je také čokoláda Milka vyfotografovaná 29.10.2024 v Lidlu v německém městě Eisenach přímo proti muzeu již neexistující značky Wartburg.
Najděte deset rozdílů. Ano, správně. Stejná čokoláda, stejný supermarket, dokonce i podobné místo v regálu, jen cena se liší. V Německu asi globální klimatická změna čokoládu nezdražuje, protože zatímco v ČR stejná čokoláda stála 65.90 Kč, v Německu vyšla na 1.49 EUR, tedy nějakých 38 Kč. Jistě, někdo si může říci, že to byla nějaká akce. Tak tedy ještě obchod Marktkauf v téže lokalitě, asi o hodinu později. Tam taky globální krize kakaových bobů nestačila dojít.
Kdo by nechtěl konzumovat Milku z chemicko-potravinářského koncernu Mondeléz, která dovede být někdy docela nechutná, může si dopřát echt západoněmeckou Ritter Sport za 1.49 – 1.69 EUR.
Na trhu jsou i některé další substituenty, například Studentská pečet. Ta je mimořádně hnusná, mám za to, že se vyrábí jako odpad při výrobě asfaltu. Ta jeden čas zdražila tak, že stála více než Milka.
Docela by mně zajímalo, jak se v Mondeléz dopracovali k této cenové strategii. Představuji si to asi tak. že po vyčerpávající sérii porad a workshopů, na kterých se řešilo, jak snížit náklady a z pochoutky odstranit například oříšky a nahradit je něčím jiným levnějším, třeba pěnovým polystyrenem nebo kočkolitem, došlo vrcholným manažerům, že na to budou muset jít jinak. „Představte si, vím o jedné zemi, tam indolentní obyvatelstvo akceptuje úplně všechno. Tomu nebudete věřit. Akceptovali komunistického rozvědčíka jako prezidenta a estébáka jako předsedu vlády. Ten se jim po čase přestal líbit, protože nasekal stamiliardové deficity, a zvolili si místo něho úplně blbého univerzitního hňupa, který nasekal ještě vyšší deficity. Tak jsou na něj naštvaní a budou volit zase toho estébáka. Jejich vláda místo aby se starala o vlastní zemi, nakupuje za veřejné peníze munici od překupníků a prodává, pardon, dává ji na Ukrajinu. Myšlenková dynamika těchto lidí je nulová a dá se na nich dříví štípat. Tam můžeme čokoládu klidně zdražit na trojnásobek a nestane se nic.“
Že je některé zboží v zahraničí levnější, vlastně skoro všechno zboží, není žádná novinka. To zjistil už před rokem i profesor Fiala ve svém geniálním skeči s Nutelou, a Fiala není rozhodně nejostřejší tužka v penálu. Podíváme se, co se dělo dál.
Zdražení čokolády na třínásobek se překvapivě zákazníkovi nelíbilo a tak ji přestal kupovat. Stačilo 14 dnů a nyní to v Lidlu vypadá takto:
To samé v Globusu, aby mě někdo nenařkl, že to byla náhoda:
Blahopřeji. Kakaové boby se asi nějakým zázrakem opět urodily.
Povšimněme si například, jak velká média informují o zdražování. Tohle zdražilo, tamto zdražilo, je to hrozné, neexistují pro to validní důvody, lidé si pro to jezdí do Polska, ahoj. Chybí tam jedna informace. Chybí tam, že lidé předražené výrobky přestali kupovat. To se asi nesmí říkat.
Taky se zdražilo máslo. Asi se kvůli klimatické změně neurodily krávy. Ale neurodily se kvůli globální klimatické změně jen v ČR, protože v okolních zemích máslo nezdražilo
Spíš si potřebují managementy mlékáren nahrabat, aby si mohly vyplatit předvánoční bonusy.
Nicméně snadná pomoc.
Povím vám jedno tajemství, které v médiích nenajdete. Celý dodavatelský řetězec mezi vemenem krávy někde v jézédé, pardon, teď se tomu říká na farmě, a mezi velkým černým SUV Mercedes pana Teplýho z Madety se nedá jen tak vypnout. Začíná to už u té krávy, které nejde říct, aby si udělala na vemenu uzlík a dala si týden pauzu, protože management Madety otočil konflíkem s nápisem Marže doprava. A pokračuje to dál. Celé se to chová jako velké střevo, do kterého na jedné straně lejou mlíko a z druhé strany sere máslo, a z toho střeva je několik odboček, na kterých je napsáno třeba podmáslí nebo tvaroh. A pořád to musí běžet, nelze to jednoduše zastavit. Někdy, když se třeba zjistí nějaký problém, je výhodnější nechat ty linky běžet a házet ty výrobky do odpadu, protože ty zmetky stojí méně než tu linku zastavit a pak znova najet.
Dále je třeba si uvědomit, a to asi každý ví, že mlíko i máslo, jakožto všechny meziprodukty, podléhají zkáze, i když se skladují za stanovených podmínek. Jejich skladování je drahé, protože vyžaduje energie. Kdo si tento týden koupí máslo, najde na něm datum spotřeby někdy na konci prosince 2024. To jen tak na dokreslení, jakou to má dynamiku.
Mají kalhoty dole. Hrozně moc. V podstatě jen spoléhají, že spotřebitel sehne hřbet, zacáluje jejich předražené máslo a nesáhne k žádné protiakci. Představme si však nyní, že se spotřebitel lehce šprajcne a týden nebude natruc kupovat máslo. V jaké situaci se pak celý máslostream ocitne? Krávy pořád dojí. Linky pořád vyrábí. Mrazáky se plní máslem a spotřebovávají energii na to, aby udržovaly máslo prodejné. I tak máslo stárne, každý den se neodvratně přibližuje datu spotřeby. A i když Teplý Máselník vidí, že se mu tvoří fronta za linkou a hromadí se mu máslo, které navíc stárne a draze se skladuje, nemůže nakázat kravám, aby přestaly dojit a nemůže snadno vypnout tu technologii. Od určitého momentu to pro něj bude okamžitá a čistá ztráta, ve srovnání s kterou bude nicotných těch pár buráků, co našamonil na agresivní cenové politice. Chvíli bude pozorovat, jak se plní různé buffery a až se zaplní chlaďák v poslední vietnamské večerce v Netolicích, bude game over. Neudělá nic.
Vlastně může udělat jednu věc. Přestat dělat to, kvůli čemu zákazník začal trucovat. Zlevnit máslo.
Jako s tou čokoládou.
Naprosto každý se obešel týden bez čokolády.
Naprosto každý se obejde týden bez másla.
Pošleme ho prostě do kytek. Teplý Máselník se příště lépe zamyslí nad cenotvorbou, pokud to tedy ekonomicky přežije. A příští týden znova, třeba s taveným sýrem.
Veškeré mediální diskuse na téma, kdo za to může, jsou úplně k ničemu. Obchody obviňují mlékárny. Mlékárny obviňuji zemědělce. Nikdo ale neudělá to, co by za dané situace bylo logické, totiž že by naskenoval čtvrt roku starý ceník a současný ceník (mléka, másla…) a prohlásil, tady se podívejte, černé na bílem, za kolik já prodávám tomu dalšímu článku. To proto, že v tom jedou do určité míry všichni. Všichni se chytili másloflace a trošku si přikradli, aby si trošku přilepšili.
Nejvíc mě zaujalo vysvětlení, že se v Čechách chovají nevhodné krávy, jejichž mléko má nižší tučnost než třeba v Polsku. Tisíce zemědělských inženýrů, které chrlí ústav v Suchdole si celá léta nevšimly, že se tu chovají nevhodné krávy a nezačaly se chovat ty vhodnější? A to se ty nevhodné krávy vždy rozmnoží před vánoci?
Další sorta fantastů věří, že zasáhne nějaký státní orgán. Třeba Úřad na omezování hospodářské soutěže nebo jak se to jmenuje. Skutečně si myslíme, že pan Mlsna, který formálně vykonává svoji funkci za čtvrt kostky (ne másla) měsíčně bude řešit nějaké naše máslo? On se přece musí starat o fotbal. Ten člověk přežil čtyři různé vládní garnitury a je to dokonalá esence hlubokého státu. Nevzpomínám si na jednu jedinou fúzi, kterou by ÚOHS neschválil. Na oligopolním obchodním prostředí v ČR má významný podíl. Tenhle pán nikomu nepomůže.
Máme tady tamty influencery. Politruky moderní doby. Dokážou přimět lidi dělat skutečně absurdní věci. Třeba si v listopadu nechat narůst kníry, takže vypadají jako z německého porna. To nedokážou přimět kritickou masu spotřebitelů, aby se na týden vykašlala na máslo? Dovedu si představit, že poslední listopadový týden by byl ideální na bezmáselný týden, protože pak budou do ruky spotřebitelům hrát ještě vánoce.