EpShark

V čem měl Karl Marx pravdu, a proč ankap nelze „zavést“

1. 4. 2018



Ludwig von Mises kdesi napsal, že Karl Marx si skutečně správně spojil obrovský nárůst kapitalismu s obrovským nárůstem počtu chudých. Že ta kauzalita byla neoddiskutovatelná. Přesto šlo o pozitivní jev. Jak to?

„Přesně v době, kdy se britský kapitalismus vyvíjel, v době takzvané Anglické průmyslové revoluce, mezi lety 1760 — 1830, přesně v této době se populace v Anglii zdvojnásobila, což znamená, že stovky a tisíce dětí, které by v předcházejících dobách zemřely, přežily a dospěly v muže a ženy.“

Kapitalismus podmínky nezhoršil, ale zlepšil. Pokud se tedy shodneme na tom, že je lepší žít v chudobě, nežli nežít vůbec.

Jak to souvisí s ankapem?

Stát je tak obrovská struktura, že ji nelze lidským rozumem celou obsáhnout. Můžeme přemýšlet o principech, můžeme pozorovat partikulární jevy (stát staví silnice vs. stát dotuje miliardáře např.), všechny činnosti však najednou obsáhnout nelze.

Proto si každý za to slovo — stát — dosadí nějakou abstrakci (zjednodušení reality — model). Státisté vidí pečovatelskou i když často neefektivní organizaci, anarchisté vidí mocenský monopol. Stát je oboje a ještě mnohem více.

Anarcho-kapitalisté se soustředí na to, co je jejich agendou. Stát omezovat až ke zrušení. Funkce státu mají nahradit soukromé organizace, protože na všem je lepší se dohodnout, než použít násilí (ve smyslu berní). Zrušit předplatné nepopulární služby je snadnější a mírumilovnější, než demonstrovat případně provést státní převrat.

Státisté nemají stručnou definici toho, co stát má nebo nemá dělat. Odpověď mají dát volby. Jenže protože ani voliči nemají jasno, v tom co stát má nebo nemá dělat, vzniká tak politika — nekonečný neřešitelný spor, kdy jednou vyhraje A a jindy zas B. Vzhledem k tomu, že na všech stranách sporu stojí státisté, stát tak stále kyne a kyne. Pro toho, kdo věří ve stát, je daleko snadnější moc státu rozšiřovat než omezovat.

Nedávno jsem publikoval status o parkujujakpica.cz . Přišlo mi to jako vtipná ukázka lidské tvořivosti, alternativních trestů, a soukromého law enforcement. Sesypala se mne kritika, že jde o obyčejný vandalismus, a že to je nejspíše to, co anarchisté chtějí.

Zkusme si teď představit, co se stane, pokud se začne zavádět anarchie třeba tak, že dojde k masové privatizaci státních škol, nemocnic, a dalších podniků. Bude to stejné, jako v 90. letech. Noviny zaplaví hrůzostrašné články, kterak noví majitelé podniky vytunelovali, krachy neefektivních budou dávány za vinu soukromému sektoru, a tak dále podobně jako v devadesátých letech, období obrovského vzrůstu svobody, které Miloš Zeman popisoval jako „spálenou zemi“, což jemu a ostatním doom sayerům (naposledy agent StB Babiš) spolehlivě vyhrává volby, a v důsledku čehož od té doby už žádné další reformy neproběhly. Odvahu věci měnit nahradil strach.

Toto je přesně ten důvod, proč ankap nelze zavést. Pokud lidé nebudou chápat podstatu změny, pokud nebudou schopni zařadit anekdotické hrůzostrašné historky do správného kontextu, splaší se. Hrozné věci se dějí i ve státě, ale je to zlo, které je už tak nějak důvěrně známé „tak si nakradl, no a co, dělají to všichni“. Nové zlo, i když menší, bude se jeviti daleko větším.

Proto ankap nelze zavést, lidé ho musejí chtít sami.

Píše pan Daniel Steigerwald · 23. březen 2018

Článek vyšel na svobodny-svet.cz




Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Vložit komentář: