3. 12. 2024
PETR PROKOPEC
Jde o vozy koncernu VW, elektrické modely i dražší spalovací typy. „Nikdy jsem nic takového nezažil, a to tu pracuji už víc než deset let,” říká zaměstnanec logistického centra, kam auta pomalu jen přibývají.
I současný stav lze ale vidět jako poloplnou sklenici, koneckonců dno je stále daleko. Jenže na bedrech Němců leží taková zátěž, že stačí málo a věci se začnou rychle hroutit. Dobře to dokumentují i letecké záběry areálu společnosti CAT Automobillogistik sídlící v Essenu, které zveřejnili kolegové z německého Bildu. Její parkoviště praská ve švech a nejde jen o projev dočasné uskladnění nových vozů na cestě kamsi, jak by někteří mohli namítnout. Auta na tomto místě pomalu jen přibývají a některé jsou tam už déle než rok.
„Nikdy jsem nic takového nezažil, a to tu pracuji už víc než deset let. Auta sem jen naváží a víceméně žádná neodváží,“ sdělil Bildu jeden ze zaměstnanců přístavního parkoviště. Jeho slova pak jen potvrdily naložené kamiony, které na místě stály po celý víkend. A nejspíše tu ještě nějaký ten den stát bez hnutí budou, neboť již není prostor, kam by nová auta šlo složit. Chybí totiž klientela, která by je koupila. Povětšinou jde přitom o nové Volkswageny a Audi s vyššími cenami.
Ono parkoviště má dle odhadů hodnotu přinejmenším 300 milionů Eur (cca 7,58 miliardy korun), to je však pro koncern VW pouze jedna část problému. „Máme tu mnoho aut, která byla přivezeny už před víc než půl rokem. Dokonce i vozy, které tu trůní už přes rok,“ říká onen zaměstnanec. Jenže takové Audi modelového roku 2023 dnes stěží prodáte za sumu, jaká s ním byla spojena po opuštění fabriky. Místo toho je třeba přijít se slevou v řádu desítek procent.
A čas těmto vozům nesvědčí. Jak už jsme zmínili, auta stojí u Essenu, a jakkoli se jedná o říční přístav, pročež se není třeba obávat mořské soli v ovzduší, vlhkost je tu logicky značná. Auta navíc stojí pod širým nebem, takže nevyhnutelně podléhají zubu času. Němci by tak měli využít vánočního období a snažit se, aby si co nejvíce lidí nadělilo pod stromeček nové Audi či VW. Jinak mohou odepsat další procenta.
Že se tak zřejmě nevyhnutelně stane, naznačuje i Frank Schwope, který na hanoverské univerzitě přednáší ekonomiku automobilové branže. Dle něj se totiž výrobci budou snažit zbavit hlavně „těžko prodejných modelů, než zde budou sedět příliš dlouho. Možnost výhodně nakoupit za výrazně nižší slevy tak v příštích pár týdnech pravděpodobně výrazně naroste.“ I proto, že automobilky si obvykle před koncem roku snaží s pomocí výprodejů zlepšit svá čísla.
Zákazníci pak nejsou jedinými vítězi stávající krize, tím jsou vlastně i ona parkoviště. „Z našeho úhlu pohledu situace nyní vůbec není špatná, protože nám automobilky za parkovací místa musí platit,“ dodává onen zaměstnanec. Z jeho slov pak sice ve Wolfsburgu radost jistě mít nebudou, nicméně by je měli považovat za stěžejní. Pokud totiž VW znovu nezačne vyrábět auta, jaká lidé chtějí a mohou si je dovolit, pak ho budou brzy trápit jiné problémy než pár přeplněných parkovišť.
Článek vyšel na svobodny-svet.cz
Jak jinak má Izrael s teroristy bojovat?
Na papírku od dcery, co jsem našla v kapse stálo: „Mami, já jsme kluk,“ líčí matka Alena Vernerová
Anna Kohutová: Přirozený porod není nemoc, ale hluboký iniciační zážitek, jenž formuje novou rodinu
Klaun Fiala slibuje německé platy, klaun Biden rozpoutává 3. světovou. | Karolina Stonjeková #172
Má Miloš Čermák komplex z Lindy Bartošové? S Martinem si to od plic vyříkali!
Proč ještě nemáme německé platy? | Kdo to zaplatí? #7
§§§ Důležité upozornění: Diskuse pod články na webu epshark.cz reflektuje ústavní právo na svobodu slova a není v zásadě moderována. Každý diskutující tak nese osobní zodpovědnost za jím zveřejněné názory, které jsou někdy i v přímém rozporu s názory redakce, případně když nejsou relevantní se zněním zákona.§§§